söndag 17 december 2006

Det är frågor för mastiga att gripa som snuddar mitt sinne denna natt. Fyllt av teknik och prisjakter detta sinne, dränkt och bedövat denna verklighetsflykt från verklighetsflykt. Kollade kibbutzer och det verkar kul men jag är lite less på att ruta in mitt liv efter andras vilkor nu när jag äntligen har någotsånär hyggliga medel för att själv bestämma över mitt liv. Jag är 23 år gammal och hade kunnat vara chef, doktorand, soldat, författare, läkare, psykolog eller vad som helst. Istället är jag ingenting av denna världen. Men jag är ung och försmäktar jag under denna tidens ständiga och ohyggliga påminnelse om allt det som man försummat, ja då försummar man endast ännu mer. Jag måste alltså göra något, men vad vet jag inte. Ingen utbildning känns lockande för tillfället. Alltså resa och se saker. Se världen, denna lilla planet. Sen tänker jag på det det där mastiga som jag associerade till mitt i all denna teknikhets. Vad kan en mobil med gps, kamera, mp3-spelare och trådlöst internet göra för mig? Ingenting är den första tanken men sen tänker jag att det är ändå all denna teknik som för världen frammåt. Vi har det totalt annorlunda nu än på femtiotalet, jag orkar inte rabbla upp all utveckling. Men, nu kommer det, även om denna utveckling för oss frammåt så är detta frammåt ingenting annat än just ny teknik som i sin tur leder oss frammåt till ny teknik och bekvämare tillvaro. Men således är detta ett mål i sig. Vad är vitsen? Jag lämnar den tanken, den är allt för tärande. Mitt liv måste jag gestalta inom de närmaste månaderna, men det enda jag kan komma på är att resa runt lite. Jag är smart. Jag har kapacitet och intellektuell förmåga, men jag bryr mig inte om att använda den och det är mitt problem. Är det dåligt självförtroende? Ja, men inte enbart. Snarare är mitt stora problem bristen på drivkraft. Ingenting lyckas engagera mig tillräckligt. Jag älskar poesi, men inte tillräckligt. Älskar fotografi, men inte tillräckligt. Naturvetenskap, men inte tillräckligt. Psykologi, men inte tillräckligt. Historia, religion, bli polis eller vad fan som helst. Men inte tillräckligt. Ja, vad fan ska jag då göra?

Inga kommentarer: