söndag 15 mars 2009

Är det jag eller du här. Och besitter du existens kvinna, finns där bakom din blick det verkliga som antyds genom ditt kött. Finns du människa och finns där bakom allt som är du något mer, eller är det endast du? Ditt mått, ditt mått människa! Och linjerna i ditt ansikte, den skarphet med vilka dina ögon avtecknar sig mot din hy, din funktion, finns där något mer än den glupskhet med vilken du penslar dig själv mot fonden av en maskin till liv. Ett vardagshelvete och helgernas mekaniserade avsjälning. Ett köpande. Pyntar rovgirigt sitt bo, ser soffor och husgeråd, slavar och drömmer dessa den fångne människans drömmar. Jag ser dig där och din blick nedåt marken. Där står du barn och delar min tanke. Den bild du framkallar vill jag ha. Men dig vill jag inte ha, den du är, är jag inte.

Inga kommentarer: