lördag 7 februari 2009

Jag tar det som är ditt under råntvång.

Jag slits. Det är minst två men säkert fler av mig. Vi får ångest av detta skrivande, ständigt detta pretentiösa knappande på underdimensionerade tangenter införskaffade i ett rus av minimalism. Jag vet inte vad som döljer sig under mig men det kommer fram ibland, det är antingen en skarp blick som möter mig i spegeln eller en osäker skuldtyngd människas anlete. Ibland undrar jag vart jag är i allt detta, vem mina medmänniskor möter och vem som jag själv umgås med under tysta timmar.

Men varför kopplas inte de förbannade jävla associationsbanorna ihop? Min hjärna är förenklad och förnedrad, förytligad och förlöjligad. Där sitter jag som ett fån och drar skämt på skämt, skapar mig en personlighet strikt definierad av andra. Det är med precision jag letar mig fram i det sociala träsket. En väl avvägd kommentar, ett skämt men även återhållsamhet när andra förväntar sig handling. Jag skapar myter mig om mig själv, myter. Jag njuter av att figurera i andras sinnen, njuter av att tränga in i djupet av deras själar, att få dem att processa mig och förundras. Vem skapar jag i deras utrymmen, vem låter jag mig själv vara? Jag lockar dem och lurar dem. Jag ger dem en liten del, en antydan om något reellt och påtagligt. Om substans låter jag dem slåss men föga finner de förrän jag drar mig tillbaka. Jag njuter av detta efterlämnande av obesvarade frågor. Det är glädje och humor i mina ord men sanning döljer de också. Och av kärlek gör jag detta. Spelar jag människa? Fulländat spelar jag människa.

Men sen då. Ja sen är det kriminalteknik och där har vi lärt oss DNA-topsning och bevishantering. Fingeravtryck med sotpulver och vit tvåkomponents Mikrosil, ett underbart ämne. CNA är giftigt och det görs endast i labb. På frågan om DNA går att utvinna ur fingeravtryck säger teknikern att ja, det går, men eftersom det är vanskligt och osäkert bör fingeravtrycket prioriteras eftersom det förstörs om man försöker utvinna DNA ur det. Vår åklagare var 20 minuter sen och nära en trötthetsframkallad psykos, men 8:e kapitlet brottsbalken och då framförallt rånbrottet, hanns med och var givande. Man kan alltså råna en människa. Man kan, alltså, råna en människa.

Inga kommentarer: